פלנגר מול פייסר לעומת מקהלה

154-Flager-vs-Phaser-vs-Chorus-Whats-The-Difference-and-Why-It-Matters

 

הזמן בו אנו חיים כרגע הוא זמן נהדר עבור נגני גיטרה. לפני זמן לא רב, רובנו היו כמה סחורות יתר, אולי עיוות או שניים וריברב. בימינו הדברים שונים מאוד. אחד הסוגים המעניינים יותר של דוושות אפקט הגיטרה הם אפקטים של אפנון. על ידי אפקטים של אפנון אנו מדברים בעיקר על זרים, פייזרים ודוושות מקהלה. השלושה האלה דומים מבחינות מסוימות, מה שהביא רבים לבלבל אותם זה עם זה. היום אנו ננסה להסביר מה מייחד את כל האפקטים הללו ומדוע אסור לערבב אותם. נתחיל.

 

פלנגר

 

זרים הם אחד ההשפעות המוזרות ביותר אך בסופו של דבר ממכרות שם. פלייר לוקח את אות המקור, משכפל אותו ואז מוסיף כמויות קטנות של עיכוב לעותק אחד, וכל זאת תוך כדי שינוי זמן העיכוב בזמן שאתה משחק. התוצאה היא משהו שנשמע כמו מנוע סילון שעף מעל לראש. אבל הנה הקטע. זרים מסוגלים להישמע קרובים מאוד לפאזרים כמו גם למקהלים. זו חלקית הסיבה שבגללה כל כך הרבה אנשים מבלבלים בין זרים לשניים האחרים. בהשוואה לפייסר, זרים הם הרבה יותר אגרסיביים וגלויים. ההשפעה שלהם משנה חלק גדול בהרבה מהטון שלך. ההשוואה עם דוושות המקהלה היא זו המובחנת יותר מכיוון ששני ההשפעות אינן קרובות כל כך. אם תרצה ללמוד עוד על זרים, עיין במדריך הייעודי שלנו לשם כך .

 

Phasers

 

בדומה לזרים, גם הפאזרים משכפלים את האות, משנים אותו על ידי העברת שלב אחד להעתקה ואז ממזגים את שני האותות יחד. ההבדל העיקרי כאן הוא שפייזרים יוצרים אפקט דופלר, שהוא היקף מלוא היכולות שלהם. הסיבה לכך שכל כך הרבה אנשים מבלבלים בין פאזרים לבין זרים היא מכיוון שלפייזר יש גם תפקיד גורף בבסיסו. עם זאת, גורפת פאזרים ושל פלייר אינה זהה. במקום בו זרים זוכים לטאטאותיהם על ידי שינוי תזמון העיכוב, דוושות הפייסר משתמשות בפילטרים החוסמים חלקים שונים מטווח התדרים. אם היינו צריכים לנסח זאת במילים פשוטות, היינו אומרים שהפייסרים מסודרים וצפויים הרבה יותר בזמן שאינם זרים. עיין בכמה מה דוושות הפייזר הטובות ביותר במדריך המעמיק שלנו .

 

מקהלה

 

הפזמון הוא משחק כדור שונה לגמרי. הרעיון שמאחורי השפעה זו הוא ליצור רושם שמספר גיטרות מנגנות בו זמנית, כאשר למעשה משתמשים רק בכלי אחד. הסיבה העיקרית לכך שחלק מנגני הגיטרה מתקשים להבחין במקהלות מצד זרים היא מכיוון ששני האפקטים מכפילים את אות המקור. אבל הנה הקטע. הפזמון משנה את העותקים של אות המקור באופן שונה מאוהב. שניהם מוסיפים עיכוב מסוים, אך הפזמון עושה זאת בעקביות. נוסף על כך, מקהלה מנותקת שמעתיקה גם מעט כל העת. ההבדל העיקרי לעומת זאת הוא שהמקהלה לא מוסיפה את האפקט הגורף הזה. במהותה, אפשר לומר כי זבובים הם תלת מימדיים באופיים, ואילו המקהלות הן דו ממדיות. להלן מספר דוושות המקהלה המסוגלות ביותר הקיימות כיום.

 

 

מדוע כולם צריכים לדעת את ההבדל בין השפעות אלה

 

ובכן, מלבד העובדה הברורה שמודולציה ממלאת תפקיד אימתני בטון הגיטרה המודרני, ידיעת ההבדל בין שלושת האפקטים הללו יכולה להועיל לך כנגן גיטרה. אפקטים של גיטרה הם בראש ובראשונה כלים. הם נועדו להוסיף טעם למוזיקה ולעזור למחבר לבטא את עצמם ביתר פירוט. אתה יכול להשתמש בשלושת האפקטים האלה באותו השיר, וכל אחד מהם יוסיף ערך נוסף לשיר זה.

 

לדוגמא, מקהלה היא כלי מושלם לשימוש בחלקים מסוימים של סולו, בעוד זבובים הם מדהימים לגיטרות מקצב. הידיעה כיצד להשתמש בכל אחד משלושת האפקטים הללו יכולה לעזור לך מאוד בהמשך הדרך. מצד שני, היכולת להבדיל בין זרים, פייזרים ודוושות מקהלה משנה לחלוטין את הדרך בה אתה מיישם את האפקטים האלה. זרים ידועים לשמצה בזכות היותם תנודתיים במיוחד אך גם ממכרים. עבור מרבית השחקנים החדשים בתחום זה, משחק עם פלנגר הוא חור ארנב ללא סוף באופק. מעבר על הכביש עם כמות האוגן שאתה מוסיף לרצועה יכול לגרום לכך שהאפקט האגוזי הזה יעבור מלהיות טעם למוקד של שיר. זה משהו שאף אחד לא רוצה לא משנה כמה מגניב זה יישמע. פזמונים ופאזרים תואמים הרבה יותר גם בערכים גבוהים יותר.

 

הכרת המקום הנכון למודולציה

 

השימוש באפקטים של אפנון מביא שכבה נוספת של מורכבות אחרת ממה שדיברנו זה עתה. פשוט הוספתם לשרשרת האיתות יכולה להיות קשה אם אינכם מכירים את היסודות. בתור התחלה, זהו כלל לא כתוב שאתה מציב דוושות אפנון בסמוך לשרשרת האותות. זה דבר שלא רבים מתחילים, ואפילו לא משתמשים בינוניים יודעים עליו.

 

בשל אופי אפקטים של אפנון וכיצד הם מעתיקים את אות המקור, ברצונך להחיל את כל האפקטים האחרים שלך. אם הייתם עושים את ההפך, הדברים היו ממש ממש מבולגנים. תאר לעצמך להחיל עיוות רווח גבוה על אות שאינו יחיד במלואו, אך אין בו שלושה כאלה שונים עם כמויות עיכוב שונות ביניהן. שמירה על עיוות עשיר עם אות אחד היא קשה מספיק. שלושה כבר נשמעים בלתי אפשריים.

 

עם כל האמור, ניסויים הם המפתח האולטימטיבי להבין כיצד ואיפה אפקטים של אפנון עוברים עבורך. בנוסף, תרצה להחיל כל אחת במתינות. קל מאוד להתעלות על הסף עם אפנון, מה שבאמת יכול להכניס שקע בבהירות הטון שלך כמו גם בהגדרה.

 

מסקנה

 

זרים, פזרים ומקהלים השילוש הקדוש של אפנון. לשלושת האפקטים הללו לבדם יש יותר כוח להפוך צליל מאשר מרבית האפקטים האחרים יחד. לימוד מה שכל אחד מהם עושה, והכרת ההבדל ביניהם הוא הצעד הראשון להבנת השימוש נכון במודולציה. אם הייתם שואלים אותנו, היינו ממליצים בחום שתלכו בהתחלה עם פייזר הגון. Phasers הם בדרך כלל די ישר קדימה וסלחני למדי. נוסף על כך, יש כמה דגמים מרשימים מאוד שלא ישאירו את חשבון הבנק שלך בהריסות. ברגע שתעשה זאת, השאר יהיו מוכרים הרבה יותר.

Facebook
Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email

מתנה: הדרכת לימודי גיטרה אונליין!

הצטרפו לרשימת תפוצה וקבלו גם:

✅ עדכונים מהבלוג באופן שוטף
✅ טיפים ומדריכים ללימוד גיטרה
✅ מבצעים לשיעורים פרטיים וסדנאות לימודי גיטרה ומוזיקה

רוצים להגיב?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קופון הנחה!

אל תפספס את זה

20% הנחה

ההנחה היא על שיעורי הגיטרה.
יש להדפיס ולהביא לשיעור

רוצים ללמוד לנגן גיטרה?
מחפשים את המורה הפרטי הנכון?

התקשרו עכשיו 072-3952984
מצאתם! השאירו פרטים ונדבר ממש בקרוב..