איך לשיר ולנגן גיטרה בו זמנית

למידה לנגן בגיטרה יכולה להיות מתסכלת בהתחלה, בעצמך ועל האנשים שמאזינים. אבל אתה נשאר בזה, ולבסוף, אתה יכול לנגן על כמה אקורדים, וזה מרגיש שאתה מגיע לאנשהו.

 

להוט להוציא את השיר הראשון שלך, אתה מתחיל לפטום אבל ברגע שאתה פותח את הפה שלך לשיר לאורך כל זה משתבש, נשמע מוכר? הסיבה שזה קורה היא שאתה מתמודד כעת עם שני מקצבים שונים בו זמנית – שירה ופטמה.

 

כדי לעזור לך להתחיל, הרכבנו את 10 הטיפים שלנו ללמוד כיצד לשיר ולנגן בגיטרה בו זמנית. בואו נתחיל!

 

1. למדו את האקורדים כראוי

 

מאוד מפתה ללמוד אקורד אחרי אקורד מהר ככל שתוכל להרגיש שאתה מתקדם. עם זאת, הדבר הגרוע ביותר שאתה יכול לעשות הוא לנסות לקחת על עצמך יותר מדי מוקדם מדי; אתה צריך לבנות יסודות איתנים.

 

כשמדובר בלימוד אקורדים יש לדעת את האקורדים שלך, אז יש באמת הכרת האקורדים שלך . המשמעות של זה היא שזה דבר אחד לנגן אקורד מתרשים כשמתאמנים, אבל זה דבר שהוא יודע זאת מספיק טוב, כך שהוא יהיה בשיחה מיידית בכל צורך, ללא עזרים חזותיים.

 

הדרך היחידה לבנות יסודות מוצקים היא על ידי לימוד ביצוע היסודות בצורה טובה מאוד. חתימות המפתח הנפוצות ביותר במוזיקה הפופולרית המודרנית הן C-major ו- A מינורי, וכאן כדאי להתחיל. לכל מפתח מרכזי יש קטין יחסי החולק את אותם הערות, וקטין הוא הקטין היחסי של סי מז'ור. ההבדל היחיד בין C מז'ור למינור הוא שהם מתחילים בתווים שונים, אך התווים וחשוב מכך, האקורדים בשניהם זהים.

 

בקנה מידה ראשי: C D E F G A B C

 

קנה מידה מינורי: A B C D E F G A

 

כל סולם עיקרי עוקב אחר התקדמות האקורדים – מז'ור | מינורי | מינורי | מז'ור | מז'ור | מינור | פחת

 

כל סולם מינורי עוקב אחר התקדמות האקורדים – קטין | פחת | מז'ור | מינורי | מינורי | מז'ור | מז'ור

 

אל תדאג, זה לא מסובך כמו שאתה חושב! אם אנו מספרים כל שלב בסולם ראשי / מינורי 1 עד 7, אנו יודעים כעת שבמפתח של אקורד המפתח C הוא Cmaj, אקורד 2 הוא Dmin וכן הלאה. כך גם בסולם הקטין, אקורד 1 בקטין הוא אמין, אקורד 5 הוא אמין וכן הלאה, הגיוני נכון?

 

עכשיו כשאתה יודע זאת, אתה יכול לחשוב על התקדמות האקורד הנפוצה ביותר ששימשה במוזיקה הפופולרית. ההתקדמות הנפוצה ביותר היא 1 – 4 – 5, שהוא שורש הבלוז והרוק אנד רול. זה נותן לך Cmaj – Fmaj – Gmaj במפתח C Major ו- Amin – Dmin – Emin במפתח של A minor. תרגול את ההתקדמות 1 – 4 – 5 בשני המקשים עד שזה יהיה הטבע השני, זה יעביר אותך כל כך הרבה שירים.

 

התקדמות אקורדים שכיחה יותר ומודרנית יותר היא 1 – 5 – 6 – 4, במפתח ה- C major, זה נותן לך Cmaj – Gmaj – Amin – Fmaj.

 

כשאתה מרגיש בנוח עם האקורדים האלה, נסה לקחת את האקורדים Cmaj, Gmaj, Amin, Fmaj ולבחון התקדמות שונה. ארבעת האקורדים הללו הם הבסיס לאינספור שירי פופ.

 

למקרה שאתה תוהה מדוע עליך ללמוד אקורדים בצורה זו ולא להתמקד אך ורק בשיר אחד, התשובה היא פשוטה. הבנת התיאוריה הבסיסית הזו תגרום לך לנגן הרבה שירים הרבה יותר מהר, ולא רק אחד מהם.

 

2. בחר את השיר הנכון להתחיל בו

 

זה אולי נשמע מובן מאליו אבל בחר שיר שאתה יכול לנגן באמצעות האקורדים שתרגלת. אז בחר משהו ללא שינויים באקורד מטורף ובלי מקצבים מטורפים. אם אפשר, בחר שיר שאתה מכיר היטב, למשל, שיר שאתה רגיל לשיר איתו.

 

אל תבחר בשיר שיש בו מילים משוגעות שיהיו קשורות לשון לפני שתסיים פסוק אחד. השירים הפופולריים ביותר צריכים להיות בחירה בטוחה, אך אל תקפצו ישר לגרסה אקוסטית של Rap God של אמינם. קלטת את הרעיון.

 

טיפ נוסף שעשוי להיראות ברור הוא לוודא שאתה בוחר שיר שאתה אוהב. אל תבחרו רק שיר כי הוא אמור להיות נהדר למתחילים; יש המון שמתאים למתחילים, מצא אחד שאתה אוהב.

 

לאחר שתבחר שיר, נסה לשיר למסלול ללא הגיטרה שלך עד שתמלא את מילות השיר.

 

3. קבל את החלק בגיטרה נכון

 

לימוד אקורדים כמו שצריך בתחילת הדרך יקל עליך הרבה יותר. עכשיו כשאתה מרגיש בנוח עם האקורדים שלמדת ומשתנה ביניהם, הגיע הזמן להחיל אותם על השיר שבחרת. מה שאתה מחפש תחילה הוא דפוס הפיזור.

 

כמה שירים ניתנים לזיהוי באופן מיידי על ידי התבנית המטורפת, כמו האמונה של ג'ורג 'מייקל, למשל. האזינו בזהירות לחלק הגיטרה כדי לקבל את דפוס התופעה ואז תרגילו אותו על אקורד אחד להתחיל. ברגע שיש לך את התבנית למטה, התחל לעבור על שינויים באקורד עד שנוח לחלוטין.

 

אתה רוצה גם לחפש כל שינוי בתבנית, בתקלות או בעצירות בחלק הגיטרה. הקפד להוריד את זה לפני שתמשיך הלאה!

 

4. זמזם לפני שאתה שר

 

אז אתה מכיר את המילים בעל פה, ואתה מוכן ללכת, עדיין לא ממש. לא משנה עד כמה אתם מכירים את המילים, ברגע שתנסו לשלב נגינה ושירה, תוכלו להיאבק למצוא אותם.

 

יהיו לך זמנים שבהם אתה משיג את האקורדים הנכונים, אך תשכח את המילים והזמנים שבהם אתה מסמר את המילים אך אתה טועה את האקורד. אל תלחץ, זה צפוי כבר בהתחלה, אבל יש תרגיל שיכול לעזור; זמזום לפני שאתה שר.

 

במקום לשיר את המילים, התחל בזמזום הלחן בזמן שאתה מנגן במקום זאת. זה ייתן לך הזדמנות להתרגל להתמודד עם שני מקצבים שונים מבלי שתצטרך להתמקד גם במילים.

 

ברגע שתגיע לזמזם את הלחן בזמן שאתה מנגן, הגיע הזמן להתחיל לשיר.

 

5. שימוש בגליון רמאות

 

אוקיי, זה לא רמאות, אבל זה יקל עליכם מוקדם יותר. עד כה למדת את האקורדים, מילות השיר, תבנית הפיזור ואתה מרכיב את הכל עכשיו. אל תהסס להשתמש בתרשים אקורדים, בגיליון לירי או בשילוב של שניהם אם זה עוזר לך לעקוב בתחילה.

 

אם זה עוזר, תוכלו לתרגל את השיר בקטעים כמו הפסוק בלבד, במקהלה בלבד, ואז לשלב אותם ולהמשיך לבנות. כשתתרגלו מספיק, הנגינה תתחיל להפוך לזיכרון שרירים, המילים יהיו בקצה הלשון ותוכלו לאבד את גיליון הרמאות.

 

6. הקשיבו לעצמכם

 

הכל מתנהל כשורה, אתה יכול לשחק ולשיר בו זמנית, ואתה מרגיש כמו כוכב רוק. גם אם אתה מרגיש נהדר וההורה שלך או החבר הכי טוב שלך אומרים לך שזה נשמע מדהים, סביר להניח שיש מקום לשיפור. נסה להקליט את עצמך ולהקשיב בחזרה. זה לא חייב להיות הקלטה בכיתה באולפן; סמארטפון יעשה את העבודה.

 

הדבר החשוב ביותר הוא להיות כנים עם עצמך, להיות מבקר קשוח ותביני את זה מהר יותר. הבעיה הנפוצה ביותר שאנשים ימצאו בשלב זה היא תזמון וקצב. ברוב המלודיות תמצאו ביטויים שיש להם תזמון מסובך יותר, ולפעמים בלי לדעת שלא תטעו כי זה קל יותר.

 

לדוגמא, משהו שמתחיל / נגמר קצת לפני או קצת אחרי הקצב עשוי להרגיש טבעי יותר להתחיל / להסתיים בקצב, אז היזהר מכל נושא העיתוי.

 

לא משנה כמה אתה משוכנע שהקצב שלך בסדר, רוב הסיכויים שאתה נשמע כמו רכבת בורחת לפעמים. או זה או שתאט את החלקים הקשים יותר, אבל זו הסיכוי שלך לזהות את כל האזורים הזקוקים לכוונון עדין.

 

7. עקוב אחר הזמן

 

עכשיו לאחר שהאזנת לעצמך וזיהית בעיות בעיתוי / טמפו, הגיע הזמן לתקן אותן. השתמש במטרונום כדי להדק את הנגינה שלך. אם אין לך אחד, אתה יכול למצוא אחד באופן מקוון. גלה את הקצב של השיר שלך וקבע את המטרונום בהתאם ואז נסה לנגן יחד. אם זה קשה, מלכתחילה, נסה פשוט לנגן בגיטרה ולהוסיף שירה כשאתה נעול הקצב שלך.

 

זוהי דרך נהדרת למיין גם סוגיות של תזמון כמו הדוגמא שהעלינו לעיל. במוזיקה יש לך משהו שנקרא תווי יעד, תו מטרה הוא תו שאתה רוצה לנחות עליו בזמן מאוד ספציפי.

 

לדוגמא, כשמנגנים סולו לגיטרה על שינויים באקורד, ישנם תווים מסוימים שהגיטריסט ירצה לנגן על אקורדים מסוימים.

 

לכן להכות בתווי היעד בזמן הנכון חשוב יותר מכל מה שאתה משחק סביבם. זה דומה מאוד לקולי שירה במובן זה שלפגיעה בתווים הנכונים בדיוק בזמן הנכון היא חיונית. זה יכול להיות ההבדל בין וו חזק ומרומם לבין מקהלה עמוסה ובלתי מושלמת שרק גוררת.

 

להתרגל לשחק בלחיצה יעזור לכם לתקן את הבעיות הללו ולהקטין אותן בעתיד.

 

8. תרגול הופך מושלם

 

אין דבר קל יותר מאשר להחליט ששיר קשה מדי ולעבור לשיר חדש לפני שהוא מסתיים, אבל זה הרגל רע מאוד. הרגל מהסוג הזה מפתח מוזיקאים שיכולים לנגן הרבה דברים שלא לגמרי נכונים.

 

יתכן שאתה מספיק קרוב שאנשים יידעו מה זה, אבל משהו עדיין מעט לא פעיל. זו מנטליות שמשאירה לך שירים לא גמורים וטכניקות לא גמורות.

 

כשאתה עובד על שיר, ראה את זה עד הסוף. מלבד סיפוק עצמי, זה יקל על הלמידה הבאה הבאה בכל פעם.

 

9. הרחב את רשימת ההשמעה שלך

 

בשלב זה אתה יודע להתאמן, איך למצוא תקלות ואיך לתקן אותן, מדהים! עכשיו אתה רוצה לשמור על הכדור מתגלגל, קבע לעצמך יעד שמתאים ללוח הזמנים שלך. שיר אחד חדש לשבוע הוא יעד די טוב שאליו אתה יכול לכוון אם אתה יכול לנהל אותו.

 

אחד הדברים החשובים ביותר שתוכלו ללמוד הוא שמוזיקה היא כמו שפה. אם אתה מדבר אנגלית, למשל, אתה יכול להאזין לחמישה מונולוגים שונים, כל אחד מהם ייחודי, אך אתה מבין את המילים המשמשות לבניית כל אחד מהם. במוזיקה זה אותו דבר, חמישה שירי פופ יכולים להיות בעלי מקצבים שונים ומנגינות שונות, אבל אם למדת את האקורדים שלך כמו שצריך, אתה יכול לשמוע מה קורה.

 

כמובן, לעת עתה, אנו מדברים על שירים עם התקדמות אקורד בסיסית כמו 1 – 4 – 5 או 1 – 5 – 6 – 4 שסיקרנו קודם. זה אמנם מתקשה ככל שמתעמקים בתיאוריית המוסיקה המתקדמת יותר, אך העיקרון נשאר זהה. ככל שתגדילו את אוצר המילים המוסיקלי שלכם, תוכלו להאזין לשירים ולהבין מה קורה לפני שתלמדו לנגן אותו.

 

הבנת הדברים תשנה את האופן בו אתה שומע ולומד שירים. זה גם יגרום למידה של הרבה שירים שונים להיראות כמו משימה הרבה פחות מפחידה. בנוסף, היכולת לנגן חבורה של שירים נהדרים זה טריק מסיבות מדהים למדי.

 

  1. הגדירו יעד של שיר אחד בשבוע (או כל מה שתוכלו להסתדר)
  2.  

  3. המשך לתרגל את ההתקדמות הבסיסית שלך באקורד – התחל עם סולמות C מז'ור ו- A מינורי אך המשך לאחרים כשנוח לך.
  4.  

  5. אין קיצורי דרך! דבק בטיפים שלנו ותהיה שחקן איתן תוך זמן קצר.
  6.  

10. אל תשחק יותר מדי!

 

ככל שתלמד יותר, זה מפתה לנגן את הכל בבת אחת ולתת לכולם לשמוע מה אתה יכול לעשות, אבל בבקשה לא. אין דבר גרוע יותר ממוזיקאי שמנגן כל מה שהם מכירים בכל שיר בודד, במיוחד כאשר מדובר בשירה. תשאיר את זה פשוט; זה לא קשור לשחק הכל, אלא לשחק את הדבר הנכון.

 

אנו מקווים שהטיפים שלנו מקלים עליכם ללמוד לשיר ולנגן בגיטרה במקביל. תיהנו ותמשיכו להתאמן.

 

תמונה ראשית: רישיון Pixabay, מאת SeppH , דרך Pixabay

Facebook
Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email

מתנה: הדרכת לימודי גיטרה אונליין!

הצטרפו לרשימת תפוצה וקבלו גם:

✅ עדכונים מהבלוג באופן שוטף
✅ טיפים ומדריכים ללימוד גיטרה
✅ מבצעים לשיעורים פרטיים וסדנאות לימודי גיטרה ומוזיקה

רוצים להגיב?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קופון הנחה!

אל תפספס את זה

20% הנחה

ההנחה היא על שיעורי הגיטרה.
יש להדפיס ולהביא לשיעור

רוצים ללמוד לנגן גיטרה?
מחפשים את המורה הפרטי הנכון?

התקשרו עכשיו 072-3952984
מצאתם! השאירו פרטים ונדבר ממש בקרוב..