רוב נגני הגיטרה החדשים שרק נכנסים לעולם המדהים של דוושות אפקט הגיטרה מבולבלים לרוב כשמדובר באוברדרייב, עיוות ו השפעות fuzz . במחשבה שנייה, הרבה נגני גיטרה מנוסים מבולבלים גם לגבי זה.
אם הם מודעים לכך זה נושא אחר לגמרי. אי ההבנה מובנת. ישנם דגמים מכל אחת משלוש הקבוצות הללו שנשמעים בהשוואה זה לזה. עם זאת, חשוב לדעת את ההבדל.
Fuzz הוא קודמו האמיתי של מה שאנו מכנים כיום דוושות עיוות. זה לא עניין של מי עדיף, אלא יותר טעם אישי. גם לתחבולה וגם לעיוות יש את היתרונות שלהם, והמשימה שלנו כיום היא להבין מתי עדיף להשתמש בזה על פני השני.
האם פוז מיושן?
דוושות fuzz הראשונות הופיעו בשנות ה -60 המוקדמות והיו הדרך המקורית לעיוות האות. מאז ועד היום, fuzz היה אחד האפקטים הפופולריים ביותר לגיטרה בשוק. ההבדל העיקרי בין אפקט הפאוץ לאפקט העיוות המודרני הוא באופן בו הדוושה דוחסת את האות.
Fuzz הוא בדרך כלל הרבה יותר כאוטי מבחינת גוון יתר וכמות הרווח שנדחפת לאות הגול של הגיטרה שלך. מצד שני, דוושות עיוות יש גישה קלינית הרבה יותר ומספקות שכבה מגוהצת היטב של עיוות אות.
אף כי דוושות fuzz יכולות להיות אנרכיה טהורה לעיתים, הם עדיין הרבה יותר אקספרסיביים מעיוותים. כל הלכלוך שנשמט על האות של הגיטרה שלך נותן את הטון לרצועה רבה, אבל זה לא משפיע על ליבת האות. אתה עדיין יכול לשמוע מהו בעצם נימה נקייה עם אובר-דרייב קל מתחת לכל המהומה הזו.
סוג זה של הופעה שימושי כשאתה רוצה לשחק סולואים או לייקים בלוז נרחב יותר. במיוחד כשאנחנו מדברים על קופסאות פאז גרמניום. אם אתה מעוניין ללמוד אילו סוגים שונים של מעגלי fuzz קיימים, עיין במאמר שלנו המסביר זאת בפירוט .
אחד ממעריצי הפאוץ המסורים ביותר היה אף אחד מלבד ג'ימי הנדריקס. האזנה לאחד מלהיטיו תעניק לכם הדגמה נהדרת כיצד נשמעת דוושת fuzz כשמשתמשים בה נכון. אז כדי לענות על השאלה מכותרת החלק הזה – לא, הפיה אינו מיושן.
אם הפאוז כל כך גדול, מדוע אפילו להשתמש בעיוותים?
ל- Fuzz יש הרבה מה להציע כאפקט גיטרה, אך היא מגיעה עם מגבלות משלה. בשל אופיו הכאוטי, דרושה עבודה רבה כדי לחייג בנימה טובה שתישמע נהדר ותחתוך את הלהקה כשאתה מנגן. כאשר מתווספים לשרשרת איתות מורכבת יותר, fuzz יכול להתחיל לפעול. מצד שני, דוושות עיוות אינן סובלות מרבים מהנושאים הללו.
בטח, הם מתמודדים עם המשימה להוסיף עיוות לאות בצורה אחרת, אך הם מגיבים הרבה יותר גם כאשר אינך מכיר את הפקדים שלהם. אתה יכול לחשוב על זה כנהג במכונית ידנית ישנה ללא סינכרוס לעומת נהיגה בתיבת הילוכים אוטומטית מודרנית. יש לך הרבה יותר שליטה על המכונית, אבל צריך יותר מאמץ כדי להגיע מהילוך להילוך.
איזה ז'אנר של מוזיקה עובד הכי טוב עם דוושות פאז?
אם אתה יודע לעבוד על תיבת הפאזל, אתה יכול להפוך אותו לשימוש כמעט בכל ז'אנר של מוזיקה, שם עיוות מתאים היטב. עם זאת, זה עובד טוב יותר בז'אנרים מסוימים מאשר באחרים. בלוז ורוק הם שטח הפאזל הרגיל.
חשבו את הנדריקס, ג'ימי פייג 'או דיוויד גילמור. מוזיקה כמו מטאל נהנית הרבה יותר מדוושת עיוות טובה מאשר בקופסת fuzz, אבל יש כמה להקות מטאל שגיטרות הגיטרה שלהן עדיין מעדיפות fuzz. הכל מסתכם בטעם האישי בסופו של דבר.
מסקנה
אחד הדברים הטובים ביותר עם דוושות אפקט הגיטרה הוא שתוכלו לערבב ולהתאים שילובים שונים בהתאם לדרישות הטון שלכם בכל רגע נתון. גם אפקט הפאזל וגם אפקט העיוות יש את מקומם. התבוננות בהם כשני כלים בלעדיים הדדית זו דרך שגויה לחשוב על טון הגיטרה ועל אפקטים של גיטרה באופן כללי. לרוב, נגני גיטרה מתחילים אוהבים להשתמש בעיוותים הרבה יותר בגלל הפשטות הכללית שלהם.
הפאזל הוא יותר אפקט ששחקן מנוסה ישכון בו מכיוון שהם כבר יודעים בדיוק מה הם צריכים, ואיך להשיג את זה. בעולם מושלם, תרצו שיהיו לרשותכם כמה דגמים של כל אחד, במיוחד מכיוון שיש כמה קופסאות fuzz די מדהימות ודוושות עיוות זמינות בשוק.