מיקרופונים להקלטת אולפן – סוגים שונים ושימושים שלהם

 

כשאתה נכנס לראשונה להקלטת מוזיקה, יש לך מושג טוב בדרך כלל מה צריך כדי להפוך רעיון למסלול תקין. עם זאת, ככל שלומדים ומעורבים יותר בעסק הזה, תגלה שהדברים לא תמיד כל כך שחור-לבן. כיום אנו מתמקדים בעיקר במיקרופונים ובאופן השימוש בהם ב- אולפני הקלטה מודרניים . ציוד זה לבדו הוא חור ארנב, אך טוב להתחיל איתו. עד שתסיים לקרוא את המדריך הזה, עליכם להבין את היסודות של עיצוב ושימוש במיקרופון.
 

מבוא למיקרופונים

 

מיקרופונים שונו לחלוטין את העולם כאשר הופיעו לראשונה לפני כמאתיים וחצי. מטבע הדברים לקח זמן רב עד שהטכנולוגיה הזו הגיעה לשימוש נרחב. כיום יש לנו כל מיני מיקרופונים הזמינים כמעט לכל אחד. מבחינת הקלטת מוזיקה, עלינו להבין אילו סוגי מיקרופונים מניבים את התוצאות הטובות ביותר.

 

דבר אחד שרבים מהחדשים החדשים אינם מבינים הוא שאף מיקרופון אחד לא מספיק טוב לכל יישום שעולה בראש. אם אתה חושב על זה, אפשר לומר זאת על כל כלי ששימש בכל מקצוע שהוא. מיקרופונים הם כלים, בראש ובראשונה. למפיק מנוסה יהיה ארונית שלמה מלאה במיקרופונים שונים. אלה יהיו דגמים שמצא שהם מתאימים לסגנונו, אך גם הדרישות הטכניות שלו.

 

אם אתה חושב שאתה יכול לעבור את כל קריירת ההקלטה שלך במיקרופון אחד בלבד, רוב הסיכויים שתקשה מאוד לעשות עבודה רצינית. עם זאת, כולנו צריכים להתחיל איפשהו. לדבר על התחלת הדרך, בחירת המיקרופון הראשון שלך יכול להיות תהליך מייגע. במיוחד אם אינך יודע איזה ציוד אתה צריך וגם לא מה אתה באמת רוצה לעשות עם המיקרופון הזה. כדי לעזור לך להבין את זה, אנו מפרקים מיקרופונים לשתי שתי קטגוריות עיקריות. מצד אחד יש לנו מיקרופונים של הקבל, ואילו הצד השני תפוס על ידי דגמים דינמיים.

 

מיקרופוני הקבל

 

הם אומרים שהמגמות נוטות להסתובב במעגלים. מה שהיה פעם מיושן חוזר די מהר. זה בהחלט חל על מיקרופונים. מיקרופוני הקבל הם אחד מעיצובי המיקרופון העתיקים ביותר שיש שם. הם מגושמים, לעתים קרובות יקרים, אך בסופו של דבר האפשרות הטובה ביותר שיש לנו להקלטת שירה בימינו. אם היית עושה סיבוב הופעות בכל אולפן הקלטות מקצועי שעבד עם אמנים אגדיים של ימינו, רוב הסיכויים שהיית רואה קונדנסר בתא הקלטות קוליות.

 

המפתח עם מעבים הוא הרגישות שלהם. בתוך כל מיקרופון מסוג זה מסתתר קרום מכני הרוטט ככל שמשתנה לחץ הקול. תנודה זו מתורגמת לאות באמצעות קיבול ונשלחת לאורך הקו. בשל אופיו העדין, הקבל הממוצע יכול ללכוד אפילו את הפרטים העדינים ביותר של הקול האנושי. עם זאת, יש גם חסרונות לזה. תכנון הקבל מועדים לעיוותים במיוחד, במיוחד בטווח התדרים הגבוה יותר. זו הסיבה שבדרך כלל תמצאו אותם מושעים במתקני הלם שונים ומצויידים במסנני פופ. אם כבר מדברים על מסנני פופ, הם דרך נהדרת להבין עד כמה הם מעבים רגישים כשמדברים במיקרופון, אמירת מילים המתחילות ב- P או B תגרום למה שמכונה חומר אריזה. במילים אחרות, צלילים המציפים את הסרעפת וגורמים לעיוות.

 

ציוד ואביזרים נחוצים

 

עיבודי האולפן המלאים ביותר דורשים מספר אביזרים וציוד נוסף על מנת לעבוד. היצירה הראשונה של הטק שתצטרך להשיג היא סוג של קדם מקדים. הסיבה לכך העובדה שמעבים מפיקים אות חלש מאוד. אם היית מחבר את האות למכשיר ההקלטה שלך בלי לשפר אותו, רוב הסיכויים שלא באמת תשמע שום דבר. עם זאת נאמר, קדם מקדים או ממשק שמע USB עם כוח פנטום הוא חובה. באופן טבעי, זה לא חל על עיבולי USB, אך אלה אינם פופולריים בכל הקשור להקלטת אולפן מקצועית.

 

פריט האביזר הבא ברשימה צריך להיות הרכבה בהלם. מעבים רגישים מספיק כדי להיפגע אפילו מרטט קל ביותר. כדי לחסל את אלה יש לנו התקני הלם שיוצרים פער אפקטיבי בין המיקרופון עצמו למשטח עליו מותקן הר. אחרון חביב, תזדקק למסנן פופ. כבר הסברנו לאילו פילטרים של פופ משתמשים, ולכן לא ניכנס לעומק יותר.

 

היישומים הטובים ביותר למיקרופוני הקבל

 

עד כה אנו יודעים שקיבולים נהדרים להקלטת שירה. עם זאת זה לא מייצג את כל קשת היכולות שלהם. המיקרופונים הללו שימשו ועדיין משמשים לכלי הקלטה. המפתח הוא לדעת אילו מכשירים מתאימים ואילו לא. גיטרות אקוסטיות הן הבחירה המתבקשת. רוב גדול של שירים לא מחוברים ששמעת הוקלטו בדרך זו. מדד אחד שיגלה אם הקבל מסוגל להקליט מכשירים או לא, הוא דירוג ה- SPL המקסימלי שלו. במילים אחרות, היכולת שלה להתמודד עם רמות לחץ סאונד גבוהות יותר או עוצמת קול. יש להימנע ממיקרופונים עם דירוג SPL נמוך אם אתם מתכננים להקליט מכשירי הקלטה. הסיבה לכך היא שאתה יכול להזיק או להרוס אותם לחלוטין אם אתה חושף אותם לרמות SPL מכריע.

 

לא לפני זמן כה רב נחשבו עיבודים למלכות סטודיו בראש ובראשונה. סוג זה של מיקרופון אינו משחק בדרך כלל טוב בתנאים סביבתיים שליליים כמו טמפרטורה נמוכה או גבוהה, גשם, לחות וכדומה. בעוד שזה עדיין המקרה עבור רובם, הדברים בהחלט משתנים לטובה. בסופו של יום, אולפן הקלטות הוא עדיין המקום בו הקונדנס שלכם ירגיש הכי בבית.

 

מיקרופונים דינמיים

 

מיקרופונים דינמיים הם העיצוב המודרני יותר אשר די פתר את רוב הבעיות שיש בקבל. עם זאת, בכך הוא גזל גם את מרבית היתרונות. בהשוואה לעיבולים, סוג זה של מיקרופון אינו דורש כוח נוסף ונחשב לפאסיבי באופיו. כאשר סרעפת מכנית היא כלי הנשק שבחר עבור הקבל האדיר, דגמים דינמיים משתמשים בסרעפת מגנטית סלילית שהיא הרבה יותר יציבה וגמישה.

 

היתרון העיקרי של מיקרופונים דינמיים הוא היכולת שלהם לעמוד ברמות לחץ קוליות מאסיביות. הרבה יותר גבוה מכפי שכל הקבל יכול. עם זה מגיעים מספר יתרונות שנכנס אליהם מעט אחר כך. דבר נהדר נוסף במיקסים דינמיים הוא העובדה שהם הרבה פחות מסובכים לייצור, מה שבתורו מוריד משמעותית את מחירם. זו רק אחת מכמה סיבות לכך שכל כך הרבה אנשים מתחילים עם מיקרופון דינמי טוב בימינו.

 

למי משמשים מיקרופונים דינמיים?

 

במילים פשוטות, העכברים האלה משמשים כמעט לכל דבר. תוכלו להקליט שירה, כלי נגינה, מגברים ועוד. עם זאת התעשייה הצליחה לתקנן את היקף היישומים. אחת הסביבות הפופולריות ביותר בהן מוזיקים דינמיים משגשגים הם הופעות חיות. בין אם מדובר על מקום מקורה או קונצרט בחוץ, אין כלי טוב יותר שיכול להיות לכם מאשר מיקרופון דינמי. הסיבה העיקרית לכך היא הבנייה החזקה שלהם והיכולת שלהם להתמודד עם כל הגורמים הסביבתיים שקונדנס ממוצע פשוט לא יכול. עם זאת, ווקאליסטים אינם היחידים המשתמשים בדינמיקה על הבמה. לעיתים קרובות תוכלו לראות מספר מיקרופונים המשמשים כמתקן תקורה לתופים בזמן שחלק מנגני הגיטרה אוהבים לדחוף את המגבר שלהם גם דרך מיקרופון.

 

במסגרת סטודיו, מיקרופונים דינמיים משמשים בדרך כלל להקלטת מגברים או מכשירים שיוצרים SPL יותר מדי עבור קבלים של מעבים. כשמדובר בהקלטת שירה ממש באולפן, מעבים הם עדיין כלי הבחירה. זוכר איך אמרנו שעיצוב דינמי פתר את הבעיות שיש לרוב המעבים, אך גם הסיר את היתרונות? הנה העניין. דינמיקה חזקה יותר בדרך כלל נוטה להיות קלינית מדי להקלטת שירה. במילים אחרות, חסר להם את החום שהקבל הממוצע שלך יכול להציע. נוסף על כך, יש ויכוח שמייקים דינמיים אינם מסוגלים לתפוס את הפרטים העדינים האלה בקולו.

 

הבנת דפוסים קוטביים

 

חלק אחד מההבנה כיצד מיקרופונים עובדים הם תבניות קוטביות. ניתן לטעון כי מעבים רלוונטיים יותר לסעיף זה במדריך שלנו, אך מיקרופונים דינמיים משתמשים גם בדפוסי קוטב. תבנית קוטבית מייצגת אזור שממנו המיקרופון מרים צליל. יש הרבה טפחים, אך הקרדיואיד הוא גם הפופולרי ביותר וגם זה הפשוט ביותר להבנה.

 

אם אתה מסתכל על דפוס הקרדיואיד, אתה תראה שהוא מתמקד בעיקר בקדמת המיקרופון, עם כיסוי רוחבי מוגבל. החלק האחורי של המיקרופון מושתק כמעט לחלוטין. דבר אחד שיש לשים לב הוא שכל מיקרופון שמשתמש בדפוס קרדיואיד נוטה להיות בעל תכונות שונות. אמנם ההבדלים הללו בדרך כלל עדינים, אך הם קיימים.

 

דפוסים אחרים הנמצאים בשימוש נפוץ הם היפר קרדיואידי, איור שמונה ואומני. קרדיואיד היפר דומה מאוד לקרדיואיד רגיל במובן מסוים שהוא מתעד בעיקר מקדימה, אך הוא גם פותח אזור בחלק האחורי של המיקרופון. עם זאת, זה לא נועד לשימוש בעיקר כדי להקליט את מה שמאחורי מיקרופון, אלא להוסיף עומק נוסף. איור שמונה מייצג את מה שהם בעצם שני דפוסי קרדיואידים המחוברים גב אל גב. דפוס אומני מתעד 360 מעלות ביחס למיקרופון.

 

כל תבנית קוטבית שימושית. שוב, כל אחד מהם הוא כלי המספק תוצאות נהדרות בנסיבות ספציפיות. עם זאת, עדיף להתחיל עם דפוס קרדיואיד רגיל ולעבוד את דרככם משם.

 

עם מי להתחיל?

 

להבין אילו משני סוגי המיקרופונים הללו מלכתחילה הוא כנראה השאלה הנשאלת ביותר בקהילה. התשובה תהיה תלויה במספר דברים. הגורם הראשון הוא סוג ההקלטה שאתה מתכנן לבצע. אם תקליטו בעיקר קול כמו בפודקאסטים או ברצועות ווקאליות, אנו בהחלט ממליצים להיכנס לעיבולים. עם זאת, אם אתה רוצה להקליט את המגברים שלך, התופים או מכשירים אחרים, רוב הסיכויים שמיקרופון דינאמי יהיה הדרך ללכת.

 

גורם נוסף הוא המחיר. קבלים היו בעבר יקרים מאוד בגלל אופיים המסובך, אך זה כבר לא המקרה. ברגע זה תוכלו למצוא קל מאוד עיבולים ודגמים דינמיים במחירים סבירים. הבעיה היחידה היא שאר הציוד שתצטרך להשיג. עבור קבלים, זה אומר קדם מקדים הגון, הרכבה טובה וכן הלאה. דגמים דינמיים הם פסיביים ולכן אינם דורשים כוח חיצוני. הם גם לא דורשים פילטר פופ.

 

עם כל זה בחשבון, עדיין היינו מתחילים את הדברים עם הקבל הגון. ביצוע פעולה זו תהיה דרך נהדרת ללמוד כיצד לעבוד מיקרופון, כיצד היא מושפעת מגורמים שונים ואיזה סוג של ביצועים תוכלו להשיג פשוט על ידי התאמת מספר פרמטרים. כפי שאמרנו ממש בתחילת מאמר זה, אתה לא תפסיק עם מיקרופון אחד אם אתה רציני בהקלטת מוזיקה. באותה מידה תוכל להשתמש במה שאתה צריך הכי הרבה.

 

מסקנה
מיקרופונים הם תחום מדהים של הקלטת מוזיקה שאפשר לחקור. ככל שתלמדו יותר, תוכלו להשתפר בשימוש בהם. מטרתו של מדריך זה הייתה להראות לכם שמיקרופונים אינם חלק מההילוך הדו-ממדי, אלא כלי רב-תכליתי שלוקח לא מעט ידע לשימוש נכון. מידע המוצג במאמר זה הוא רק קצה הקרחון. יש כל כך הרבה דברים ללמוד, במיוחד אם אתה מעוניין בפן הטכני של המיקרופונים. הדרך בה אנו מקליטים מוזיקה כיום לא הייתה אפשרית ללא מיקרופונים, מה שהופך אותם כדאי לבדוק.

Facebook
Telegram
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email

מתנה: הדרכת לימודי גיטרה אונליין!

הצטרפו לרשימת תפוצה וקבלו גם:

✅ עדכונים מהבלוג באופן שוטף
✅ טיפים ומדריכים ללימוד גיטרה
✅ מבצעים לשיעורים פרטיים וסדנאות לימודי גיטרה ומוזיקה

רוצים להגיב?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קופון הנחה!

אל תפספס את זה

20% הנחה

ההנחה היא על שיעורי הגיטרה.
יש להדפיס ולהביא לשיעור

רוצים ללמוד לנגן גיטרה?
מחפשים את המורה הפרטי הנכון?

התקשרו עכשיו 072-3952984
מצאתם! השאירו פרטים ונדבר ממש בקרוב..